• 2022. április 25.
Segédmotor biztosítás: pórul járhatunk, ha nem kötünk kötelezőt a robogóra
A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) adatai szerint hazánkban csak minden hatodik robogóra kötnek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást. Sokan még csak nem is tudnak arról, hogy a segédmotor biztosítása is kötelező, pedig károkozás vagy egy közúti ellenőrzés esetén könnyedén pórul járhatunk, ha nem teljesítettük ezt a kötelességet. Cikkünkben megválaszoljuk a robogó biztosítással kapcsolatos leggyakoribb kérdéseket!
Miért szükséges a robogó biztosítása?
A közúti közlekedés, történjen az bármilyen járművel, nem veszélytelen: károkozáskor és kár elszenvedésekor is egyaránt fontos, hogy legyen anyagi segítségünk. Ezt a célt szolgálja a kötelező biztosítások rendszere, amely minden esetben a vétlen sofőr kárát téríti meg – ha nem rendelkezünk érvényes biztosítással, ezt az összeget károkozóként saját forrásból kell előteremtenünk. Azt gondolhatnánk, hogy robogóval nem tudunk akkora kárt okozni, hogy megérje megkötni a biztosítást, a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint azonban ez közel sem fedi a valóságot: a 13-35 kilowattos teljesítménykategóriában 2020-ban csaknem 70 százalékos emelkedést tapasztaltak a kártérítések összegeiben. Ebben az évben az említett kategóriában az átlagos kártérítés összege 763 ezer forint volt – ez már nem az az összeg, amelyet bármikor elő tudunk teremteni. A FBAMSZ felhívja a figyelmet arra is, hogy személyi sérülés esetén a kártérítés összege jelentősen magasabb, akár milliós tétel is lehet, amelyhez képest szinte elenyésző a kötelező biztosítás díja.
Milyen járművek minősülnek segédmotornak?
A segédmotoros kerékpár, rövidebb nevén segédmotor olyan két-, esetleg háromkerekű jármű, amelyet 50 köbcentiméternél kisebb hengerűrtartalmú, vagy legfeljebb 4 kilowatt teljesítményű motor hajt, legnagyobb sebessége pedig nem haladja meg a 45 km/h-t. Ezek a járművek az úgynevezett „AM” kategóriába tartoznak, így a vezetésükhöz legalább ilyen kategóriájú jogosítvány szükséges. A segédmotoros kerékpárok különlegessége, hogy a rendszámmal való ellátásuk nem kötelező – ugyanakkor nem is tilos –, viszont a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást ezekre is meg kell kötni. Ne feledjük, hogy bizonyos elektromos kerékpárok is minősülhetnek segédmotoros kerékpárnak: az önálló gázkarral rendelkező, a pedálozás nélkül is hajtható, a 300 wattnál nagyobb teljesítményű motorral rendelkező, valamint a 25 km/h sebességet meghaladó e-biciklik már a segédmotor kategóriába tartoznak. Ezeknek a vezetéséhez ugyanúgy jogosítvány és kötelező biztosítás szükséges, így mindig legyünk résen, és legyünk tisztában a vonatkozó szabályokkal, mielőtt elektromos kerékpárt vásárolnánk! Bár a kategórián belül létezik négykerekű segédmotoros kerékpár (quad, moped) is, ennek a járműtípusnak a szabályzása részletesebb és bonyolultabb, így ezeket a járműveket érdemes külön kezelni a kismotoroktól és robogóktól.
Hogyan alakulnak a segédmotor biztosítási díjak?
Bár a kötelező biztosítás díja függhet a jármű korától és teljesítményétől, általánosságban elmondható, hogy segédmotoros kerékpárra a gépjárművekhez, de még a motorkerékpárokhoz képest is jelentősen kedvezőbbek a díjak, már évi néhány ezer forintból fedezhetjük a robogónk biztosítását. Jó tudni, hogy a legtöbb gépjármű esetén megszokott bonus-malus rendszer a segédmotoros kerékpárokra nem vonatkozik, így nem kell tartanunk attól, hogy egy esetleges károkozással nőni fog a biztosítási díjunk.
Hogyan köthetek robogó biztosítást online?
A kötelező biztosítás megkötése ma már rendkívül egyszerű, akár személyes ügyintézés és sorban állás nélkül, online is elvégezhetjük. A Netrisk.hu kötelező biztosítás kalkulátorában nemcsak személy- és tehergépjárműveket, de motorkerékpárokat és segédmotoros kerékpárokat is biztosíthatunk, csupán ki kell választanunk a vonatkozó gépjárműkategóriát, és meg kell adnunk a szükséges adatokat. Amennyiben a jármű nem rendelkezik rendszámmal, a kalkuláció során az alvázszám megadásával azonosíthatjuk azt.
Megállított a rendőr segédmotor biztosítás nélkül: mi fog történni?
Ha nem kötünk biztosítást segédmotorunkra, az előbb-utóbb ki fog derülni: szerencsésebb esetben nem károkozás, hanem egy közúti ellenőrzés során derül fény a hiányosságra. A rendszámosításra vonatkozó szabály miatt a hatóságok az alvázszám alapján tudják ellenőrizni, hogy rendelkezünk-e érvényes kötelezővel. Amennyiben bebizonyosodik, hogy ezt a kötelességet nem teljesítettük, pénzbírságra számíthatunk, amelyet a kötelező biztosítás alacsony összege miatt nincs értelme megkockáztatni. Jó, ha tudjuk, hogy a robogók és más segédmotorok esetében nem jár plusz költséggel, ha korábban elmulasztottuk a díjfizetést: míg a gépjárművek esetén ilyenkor fedezetlenségi díjat kell fizetnünk, a segédmotoros kerékpárok üzembentartói hasonló retorziók nélkül köthetik meg a biztosításukat. Ez egy újabb érv amellett, hogy ne hanyagoljuk el a jármű biztosítását: végezzünk egy gyors kalkulációt , és gondoskodjunk a biztonságról robogón ülve is!