• 2021. március 22.
5 dolog, amivel felkészülhetünk egy hirtelen kórházi ellátásra
Egy hirtelen jött kórházi ellátás soha nem történhet jókor: ha baleset vagy más akut probléma következtében kórházba kerülünk, az mindenki számára kihívást jelent. Néhány apró előkészülettel azonban könnyebbé tehetjük ezt az időszakot számunkra és hozzátartozóink számára egyaránt: nézzünk ötöt ezek közül!
1. Nevezzünk meg egy kapcsolattartót!
Bár nem szívesen gondolunk arra, hogy baj érhet minket, jobb felkészülni ezekre a helyzetekre. Fontos például, hogy megnevezzünk egy közeli hozzátartozót, akit a kórház vészhelyzet esetén értesíthet. Sokan nem tudják, hogy a telefonunkban elmentett névjegyekhez nem fér hozzá az egészségügyi személyzet, még akkor sem, ha a név mellett feltüntetjük az (ICE – In Case of Emergency, tehát „vészhelyzet esetén”) rövidítést. Ennek igen egyszerű oka van: a személyzetnek nincs joga ahhoz, hogy használja a telefonunkat, a különböző védelemmel (biztonsági kód, ujjlenyomat- vagy arcfelismerés) ellátott eszközökhöz pedig még akkor sem tudnának hozzáférni, ha erre jogilag lehetőségük lenne. Ha rendelkezünk ügyfélkapuval, az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térbe (EESZT) belépve könnyedén beállíthatjuk ezt az információt, de van hasonló lehetőség az Országos Mentőszolgálat ÉletMentő applikációjában is. Ha ezekre valamilyen okból nincs lehetőségünk, legalább egy cetlit tegyünk a pénztárcánkba a baj esetén értesítendő hozzátartozóink nevével és elérhetőségével, és tartsuk a személyi igazolványunk közelében.
2. Beszéljünk róla a hozzátartozóinkkal!
Akármennyire kellemetlen téma, fontos, hogy beszéljünk a hozzátartozóinkkal arról, hogy miben segíthetnek, ha hirtelen kórházba kerülünk. Egy hirtelen vészhelyzetben legtöbbször arra sincs időnk, hogy összepakoljuk a legfontosabb holmijainkat, így gondoljunk arra, hogy ebben az esetben ki tud nekünk összepakolni, be tud-e jutni a lakásunkba, és megtalálja-e azokat a tárgyakat, amikre szükségünk lesz. Ha vannak háziállataink, vegyük számításba, hogy kire tudjuk bízni őket, amíg mi lábadozunk, ha pedig bármilyen speciális igényeik vannak (allergia, diéta), ezekről is érdemes listát írni.
3. Rendszerezzük az egészségügyi dokumentumainkat!
Ha vannak rendszeresen szedett gyógyszereink, vagy krónikus betegségeink, fontos, hogy az ezekről készült egészségügyi dokumentációt tartsuk rendszerezve, elérhető helyen. Egy stresszhelyzetben sajnos gyakran a hozzátartozók sem tudnak pontos információt adni erről a kezelőorvosnak, így a biztonság kedvéért jó, ha ezek kéznél vannak. Jó tudni, hogy egészségügyi vészhelyzet esetén a kezelőorvos EESZT-en keresztül le tudja kérni ezeket az adatokat, és ebben az esetben is hasznos lehet az ÉletMentő alkalmazás, amely már a mentők értesítésekor továbbítja egészségügyi adatainkat az ellátó személyzet részére, így felkészültebben kezdhetik meg a kezelésünket.
4. Kössünk balesetbiztosítást!
Amennyiben egy baleset miatt tartós kórházi kezelésre vagy otthoni lábadozásra szorulunk, elképzelhető, hogy hozzá kell nyúlnunk a vésztartalékainkhoz. Ha nem rendelkezünk ilyen megtakarítással, a hosszas munkaképtelenség számos anyagi problémához vezethet: ezekre a helyzetekre nyújt védelmet a balesetbiztosítás, amelyet ma már egyszerűen, online is megköthetünk . Egy jól megválasztott balesetbiztosítás többek között kórházi tartózkodás, egyes műtétek , valamint tartós egészségkárosodás esetén is térít, amely jelentős segítség lehet a nehéz helyzetekben.
5. Készítsük be a legfontosabbakat!
Egy egészségügyi vészhelyzet esetén minden apróság számít, így hasznos, ha tartunk otthon egy kis csomagot néhány egyszerű, de fontos holmival: néhány pár fehérnemű, egy hálóing vagy pizsama, egy fogkefe és más alapvető higiéniai termékek nem foglalnak nagy helyet, egy aggódó, kapkodó hozzátartozónak viszont hatalmas segítség, ha ezeket egy helyen megtalálja. Elhúzódó kórházi tartózkodás esetén természetesen hosszabbra nyúlik a kórházi csomaghoz szükséges eszközök listája is, amelyhez segítséget a Nemzeti Népegészségügyi Központ javaslata nyújthat.