• 2022. augusztus 22.
Motorvásárlási kisokos: így válasszunk tudatosan
A motorozás nem csupán egy közlekedési mód, hanem egy életérzés, ezért sokan teszik le a voksukat autó helyett a motorok mellett. A kedvezőbb üzemeltetés és a kényelmesebb haladás sem utolsó szempontok, ám – akárcsak az autóknál – motorvásárlás esetén is körültekintőnek kell lennünk, ha szeretnénk megtalálni az igényeinkhez legközelebb álló modellt. A jogosítvány kérdésétől kezdve egészen a biztonságig rengeteg szempontot kell figyelembe vennünk, éppen ezért hoztunk egy kis segítséget a tudatos vásárláshoz. Nézzük, mi mindent érdemes számításba venni motorvásárlás előtt, közben és után!
A motorvásárlás menete: az első lépések
Ha saját motorról álmodozunk, elsőként utána kell néznünk, hogy az egyes típusok vezetéséhez milyen jogosítvány szükséges, ugyanis ez már meghatározhatja, hogy pontosan milyen járműveket kezdjünk el keresni. Az A kategóriás jogosítvány bármilyen teljesítményű és hengerűrtartalmú motorhoz megfelelő, azonban ha csak AM, A1 vagy A2 jogosítvánnyal rendelkezünk, korlátozottak a lehetőségeink. Jó tudni, hogy AM kategóriájú jogosítványt már 14 éves korban is szerezhetünk, míg az A1-re 16 éves, az A2-re pedig 18 éves kortól van lehetőség. Az átfogó, A kategóriás jogosítvány feltételei ennél lényegesen szigorúbbak: ezt a kategóriát csak 24 éves kortól teljesíthetjük, amely 20 évre csökkenhet, ha már legalább 2 éve rendelkezünk A2-es jogosítvánnyal. Hagyományos, B kategóriás jogosítvánnyal jelenleg segédmotoros kerékpár vezetésére van lehetőség, tehát nagymotort ezzel nem vezethetünk.
Ha megbizonyosodtunk arról, milyen típusú motort vezethetünk a jogosítványunkkal, még tovább szűkíthetjük a keresést azzal, hogy meghatározzuk, pontosan mire használnánk a kétkerekűt. Ha a sebesség a fontos számunkra, válasszunk sportmotort, ha hosszabb kirándulásokra mennénk, a chopper vagy a túramotor lesz a megfelelő választás, ha pedig terepen is használnánk a járművet, krosszmotort érdemes keresni. A motorvásárlás másik fő szempontja lehet, hogy egyedül használnánk-e vagy szeretnénk mást is magunkkal vinni a motortúrákra – ez utóbbi esetben ugyanis mindenképp olyan típust kell választanunk, amelyen biztonságosan és szabályosan szállítható egy utas. A forgalmi engedélyben az S.1 kódnál találhatjuk meg a jármű üléseinek számát, tehát innen tájékozódhatunk arról, hogy hivatalosan hányan utazhatnak az adott motoron a vezetővel együtt.
Így válasszuk ki a megfelelő motort
Miután eldöntöttük, hogy milyen típusú motort szeretnénk venni, nagyon fontos, hogy többet is megnézzünk és kipróbáljunk, ugyanis rengeteg lényeges szempontot kell figyelembe vennünk ahhoz, hogy megtaláljuk a számunkra legmegfelelőbb kétkerekűt. Nem elhanyagolható például saját testmagasságunk és a motor magassága: gondoljunk csak bele, mennyire balesetveszélyes, ha egy több száz kilós motort lábujjhegyen egyensúlyozva kell megtartanunk a piros lámpánál. Előfordulhat, hogy állítható az ülésmagasság, ami sokat segíthet abban, hogy saját igényeinkhez igazítsuk a motort, ám ilyenkor is érdemes ellenőriznünk, hogy milyen mértékben állíthatunk rajta. Egy borulásnak nemcsak mi, hanem a motor is kárát láthatja, ezért mindenképp olyat válasszunk, amit biztonságosan meg tudunk tartani. Ehhez kapcsolódik a jármű súlya is, hiszen borulás esetén elengedhetetlen, hogy képesek legyünk akár egyedül is talpra állítani a motort. Ennek egyébként megvan a maga technikája, amit ajánlott elsajátítani, mielőtt nekivágunk a motorozásnak. Az indítás módja is ugyanennyire lényeges lehet, ugyanis nem biztos, hogy egy rúgásra induló motor mindenki számára testhezálló. Mielőtt megvennénk a motort, feltétlenül menjünk el egy próbakörre, amely során megbizonyosodhatunk arról, hogy minden megfelelően működik, tesztelhetjük a fékeket, a sebességfokozatokat és a gyorsítást. Jó tudni továbbá, hogy egyes modellek hajlamosak a túlmelegedésre, ami miatt ilyenkor az ülésen kellemetlen forróság alakulhat ki – ez menet közben kényelmetlen lehet, ezért nem árt, ha ezt is figyelembe vesszük a próbakör során.
Gondoljunk a fenntartási költségekre is!
Ha igazán tudatos döntést szeretnénk hozni, nem elég kizárólag a fenti szempontokat és a motor vételárát figyelembe venni, arra is gondolnunk kell, hogy később mennyibe fog kerülni a motor javítása és üzemeltetése. Mielőtt elkötelezzük magunkat egy modell mellett, nézzünk utána, hogy melyek a könnyen elhasználódó alkatrészek, ezeket milyen költségen tudjuk pótolni és mennyibe kerülnek a szervizdíjak az adott motorra vonatkozóan. Használt motor esetén az sem alhanyagolható, hogy adott alkatrészek kaphatók-e még egyáltalán, és ugyanígy érdemes utánajárnunk, hogy milyen kiegészítőket tudunk beszerezni az adott motorra. Ha nemcsak szezonban, hanem az őszi és téli időszakban is használnánk a járművet, egy-két kiegészítő beszerzéséről mindenképpen gondoskodnunk kell, ezért jó, ha tudjuk, hogy az adott típushoz léteznek-e ilyenek a piacon. Szintén jelentős kiadás lehet a védőfelszerelés, amely nemcsak ajánlott, de bizonyos elemei – például a bukósisak – a sofőr és az utas számára is kötelezők. Az autókkal ellentétben a motornál semmi nem véd minket ütközés esetén, ezért a védőfelszerelésen nem szabad spórolni: válasszunk az évszaknak, a felhasználás típusának (pl. közút vagy sport), és a sebességnek megfelelő védőfelszerelést. A különböző protektorok kiváló védelmet nyújtanak a felületes (pl. horzsolás) és mélyebb (pl. zúzódások) sérülések ellen, azonban ne feledjük, hogy a védőfelszerelés nem helyettesíti a felelősségteljes közlekedést!
Ellenőrizzük a motor műszaki állapotát!
Amennyiben használt motor vásárlása mellett döntünk és kevésbé tartjuk magunkat szakértőnek a témában, mindenképp érdemes olyasvalakit magunkkal vinnünk, aki ért a motorokhoz, és könnyebben kiszúrja az esetleges hibákat. Elsőként ellenőrizzük kívülről a járművet: ha látunk olyan részeket a festéken, ahol megtörik a fény a felületen, ott valószínűleg egy korábbi sérülést fed el a festék. Amennyiben ilyet tapasztalunk, mindenképp kérdezzünk rá az eladónál a sérülés körülményeire. Ugyanennyire fontos, hogy résen legyünk az esetleges átalakításokkal kapcsolatban is, ugyanis a motorok esetén sokan döntenek úgy, hogy házilag cserélnek ki egy-egy alkatrészt – például sportkipufogót szerelnek be –, ami emiatt nem feltétlenül rendelkezik közúti engedéllyel. Műszaki vizsgánál vagy rendőri ellenőrzésnél az ilyen módon átalakított motorok tulajdonosára pénzbüntetést szabhatnak ki, ezért nem érdemes olyan motorba fektetni, amin házi átalakításokat végeztek. Egy-egy átalakítás akkor hivatalos, ha a forgalmi engedélybe is be van jegyezve – ne felejtsük el ezt ellenőrizni és rákérdezni a tulajdonosnál.
A motorvásárlás utáni teendők
Ahhoz, hogy közúti forgalomban szabályosan közlekedhessünk, rögtön az adásvétel után meg kell kötnünk a kötelező biztosítást, akár motort , akár robogót vásárolunk, majd ezután intézhetjük az átírást. A motorvásárlás költségeihez tehát hozzá kell számolnunk a biztosítási díjat, az új forgalmi engedély és törzskönyv díját, illetve az eredetiségvizsgálat és a vagyonszerzési illeték költségeit is. Ha pedig teljes körű védelmet teremtenénk új járművünknek, akár CASCO-t is köthetünk , aminek a díja motorok esetén jóval kedvezőbb, mintha autóra kötnénk. Miután elintéztük a biztosításokat és az átírást, már nincs más dolgunk, csak biztonságban élvezni a motorozás nyújtotta sza