• 2020. július 9.
Hogyan szúrhatjuk ki időben az autós csalókat?
Előző cikkünkben sorra vettük a három legjellemzőbb autós átverést, melyek ellen a leghatékonyabb módszer, ha tudatosan készülünk a „kétes” alakok megjelenésére, és pontosan tudjuk, mi a teendő ilyen helyzetben. Mutatjuk, hogyan kerülhetjük el, hogy mi is áldozattá váljunk!
Figyeljünk a gyanús módszerekre!
Bár a csalók módszerei kifinomultak, leggyakrabban igen jellegzetes trükkökkel dolgoznak, így ha felkészültek vagyunk, viszonylag könnyen kiszúrhatjuk őket. A nepperek jellemzően több használtautó-portál hirdetésfigyelőjére is feliratkoznak, így már a hirdetés feladásának pillanatában értesülnek a leendő „célpontokról”. Emiatt mindig legyen gyanús, ha a hirdetésfeladást követő percekben már van érdeklődő – a csalók minél előbb nyélbe akarják ütni az üzletet, így figyeljünk fel, ha valaki sürgeti a találkozót, és felajánlja, hogy azonnal elindul érte. Figyeljünk a részletekre is: ha a telefonban még azt mondja az érdeklődő, hogy a feleségével érkezik, a helyszínen pedig 3-4 férfi vár minket, azonnal kezdjünk el gyanakodni, és ha fenyegetve érezzük magunkat, inkább meg se álljunk.
Készüljünk fel tudatosan!
Még a tapasztalt autósokkal is megesik, hogy túl későn kapcsolnak, így nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy egy autó eladása során járjunk el pontosan és körültekintően. Érdemes a járművet eladás előtt alaposan átvizsgáltatni, és erről jegyzőkönyvet kérni, melyet akár az adásvételi szerződéshez is csatolhatunk. Alapszabály, hogy ne szervezzünk találkozót saját ingatlanhoz, válasszunk egy könnyen megközelíthető, de forgalmas helyszínt, például egy áruház parkolóját. Mivel a csalók jellemzően nem egyedül jönnek, jó, ha elkísér minket egy (vagy akár több) megbízható ismerősünk, próbaút esetén pedig ragaszkodjunk ahhoz, hogy a járműben rajtunk kívül csak az érdeklődő tartózkodjon, a kísérői nem.
Valóban fizetnünk kell, ha meghibásodik az autó?
Ha eljutottunk odáig, hogy a vevő már hibára hivatkozva alkudozik, a legfontosabb, hogy maradjunk higgadtak, hiszen a csalóknak kifejezetten érdekük, hogy az intenzív stressz hatása alatt számukra kedvezően döntsünk. Egy már megtörtént adásvétel után nehéz kihátrálni a helyzetből, így a legelőnyösebb, ha kétes helyzetben nem kerül sor a szerződés aláírására. Mivel a vevőnek ez egyáltalán nem kedvez, valószínűleg megpróbál minket rábeszélni az adásvételre (pl. túl sokba kerülne nekünk a javítás, már beleszeretett az autóba, sokat utazott a találka helyszínére), ebbe azonban ne menjünk bele. Ha a szerződés aláírása után érkezik panasz, életbe lép a kellékszavatossággal kapcsolatos szabályzás, amely magánszemélyek között viszonylag egyszerű. Használtautó esetén – ha a szerződésben nem jeleztük másképp – az eladót egy év szavatosság terheli az autó szerződésben foglalt minőségével kapcsolatban, azonban a vevő feladata, hogy bebizonyítsa, hogy a hiba már az átadás pillanatában is fennállt. Ha erre a jogszabályra hivatkozunk, és megkérjük a panaszos vevőt, hogy forduljon márkaszervizhez a hiba felderítése miatt, akkor jó eséllyel elriasztjuk a csalókat.