• 2020. július 7.
3 átverés, amibe jármű eladásakor belefuthatunk
Egy autó eladásakor sajnos előfordulhat, hogy nem csak tisztességes érdeklődőkkel lesz dolgunk. A mai csalók már meglehetősen kifinomult módszerekkel dolgoznak, amikkel könnyű zavarba hozni a gyanútlan tulajdonost, azonban ha résen vagyunk, megelőzhetjük a bajt. Nézzünk három tipikus autós átverést, és néhány egyszerű módszert, hogy időben felismerhessük, ha csalóval van dolgunk!
1. A hűtőfolyadékos, avagy „hengerfejes” átverés
Az egyik leggyakrabban alkalmazott átverés során az érdeklődő, vagy annak kísérője egy óvatlan pillanatban festéket vagy olajat juttat a hűtőrendszerbe, majd a hiba „észlelésekor” motorhibára hivatkozva jelentős árengedményt kér. A csalók jól tudják, hogy a hűtőfolyadékba szivárgó olaj jellemzően hengerfej-repedés jele, aminek feltárása teljes motorbontással jár. Egy „hengerfejes” motor helyreállítása igen költséges, így a gyanútlan eladó gyakran inkább belemegy az üzletbe nyomott áron. Hogy elkerüljük a hasonló eseteket, nagyon fontos, hogy tisztában legyünk az autónk állapotával, és hasznos, ha eladás előtt alaposan átvizsgáltatjuk egy független szervizben, az erről kapott jegyzőkönyvet pedig csatoljuk az adásvételi szerződéshez.
Ha megtekintésre kerül sor, az érdeklődőt vagy a kísérőit ne hagyjuk őrizetlenül a járművel, főleg, ha a motorháztető is nyitva van. Ha úgy gondoljuk, hogy csalás áldozatai lettünk, a legfontosabb, hogy ne írjuk alá az adásvételi szerződést: jelezzük higgadtan, de határozottan, hogy ebben az esetben elállunk az eladástól. Várható, hogy ezt követően a csalók győzködni kezdenek minket, vagy megpróbálnak stresszhelyzetet teremteni – ezért is fontos, hogy a találkozóra ne egyedül érkezzünk.
2. Az autópályás átverés
Előfordulhat, hogy bár az adásvétel rendben lezajlik, 30-40 percen belül telefonál az új tulajdonos, hogy hazafelé menet üzemképtelenné vált a gépjármű. Ennek az átverésnek a célja szintén az, hogy az eladó utólagos árengedményt adjon, az új tulajdonos pedig emelt áron továbbadja az autót. Nem nehéz kitalálni, hogy ebben az esetben vagy egyáltalán nem történt meghibásodás, vagy azt az adásvételt követően a jármű manipulációjával (pl. a hűtőfolyadék leengedésével) érték el. Ebben a helyzetben is nagyon fontos, hogy nyugodtak maradjunk, hiszen bár a vonatkozó törvényi szabályozás szerint az eladót alapesetben valóban felelősség terheli a rejtett hibákért, magánszemélytől való használtautó-vásárlás esetén a vevő feladata, hogy bizonyítsa, hogy a hiba az átadás előtt is fennállt. Ilyen esetben tehát a jogi szabályozásra hivatkozva irányítsuk a vevőt egy márkaszervizbe, és jelezzük, hogy a kártérítésről a hivatalos jegyzőkönyv kézhez vétele után beszélhetünk.
3. Az olajos kipufogós átverés
Egyszerűen kivitelezhető, ezért a csalók számára minimális rizikóval jár az, amikor a jármű megtekintésekor olajat juttatnak a kipufogóba (lehasznált motor látszatát keltve), és a már jól ismert eljárással alkudozni kezdenek. A legfontosabb ekkor is az, hogy az érdeklődőt vagy kísérőjét ne hagyjuk őrizetlenül az autóval – az olajat akár egy másodperc alatt is a kipufogóba juttathatja, így ha mi nem is tudjuk minden pillanatban szemmel tartani a vevőt, kérjük meg a kísérőnket, hogy a papírok kitöltése közben ezt tegye meg helyettünk. Ne feledjük, hogy szabadon eldönthetjük, kinek adjuk el az autót, így akár a szerződés kitöltése közben is meggondolhatjuk magunkat, ha rossz a megérzésünk. Más kérdés, hogy a nepperek ezt jellemzően nem értékelik, így nem zárható ki, hogy ilyen esetben megváltozik a hangvétel, és kiabálásba, fenyegetőzésbe is átmehet a párbeszéd. Nem árt tehát már az első lépésektől felmérni, hogy megbízható érdeklődővel van-e dolgunk – következő cikkünkben eláruljuk, hogyan lehetséges ez!