• 2020. november 26.
8 használtautó-vásárlási tipp, amit érdemes megfogadni
A használtautó-vásárlásnak számos buktatója lehet, és csak részben véd meg minket az, ha egyébként értünk a járművekhez. Nézzük, melyek azok a használtautó-vásárlási tippek, amelyeket érdemes megfogadni, ha szeretnénk jó üzletet kötni!
1. Ne hozzunk hirtelen döntést!
Amikor hirtelen rábukkanunk egy hirdetésre, ami látszólag minden szempontunknak megfelel, előfordul, hogy a kelleténél nagyobb lelkesedéssel kérünk személyes találkozót. Fontos, hogy ebben az esetben se hozzunk elhamarkodott döntéseket: mindig kísérjen el minket valaki, aki kívülállóként, higgadtan véleményezi az autót, és persze tökéletesnek tűnő jármű esetén is ragaszkodjunk az alapos átvizsgáláshoz – a következő pontban ki is térünk arra, hogy ez mit jelent pontosan.
2. Ragaszkodjunk a részletes átvizsgáláshoz!
Míg a rozsda, a különböző motorzajok és az esztétikai problémák egy laikus számára is felismerhetők, vannak olyan rejtőzködő hibák, amelyek felismeréséhez profinak kell lenni. Mielőtt aláírjuk a szerződést, feltétlenül nézessük át az autót – legjobb, ha egy kifejezetten használtautókkal foglalkozó szakembert kérünk fel erre a célra, aki akár a személyes megtekintés helyszínére is elkísérhet minket, így időt és pénzt spórolhatunk.
3. Legyen gyanús, ha megtévesztő a hirdetés!
Használtautó vásárlásakor megesik, hogy a hirdetés tartalma nem teljesen fedi a valóságot. Gyakran már csak a személyes találkozó során derül ki, hogy „nemdohányzó hölgy tulajdonosról” szó sincs, és elképzelhető, hogy az első ránézésre makulátlan jármű valójában csak az újrafényezés miatt tűnik makulátlannak. Vegyük gyanús jelnek, ha a hirdető lényeges részleteket hallgat el előlünk, vagy a személyes megtekintés során kitér a válaszadás alól.
4. Mindig ellenőrizzük az autó előéletét!
Egy korrekt eladó már a hirdetésben feltünteti az alvázszámot, és a jármű előéletét – legyen gyanús, ha ezt nem teszi meg. Az alvásszám birtokában online mi is ellenőrizhetjük a járművet a kártörténeti nyilvántartásban, de a helyszíni szemle során is fontos, hogy fel tudjuk ismerni, ha az autó karosszériáját túl sokat javítgatták. Erre kiváló módszer egy rétegvastagság-mérő , amellyel akár mi is ellenőrizhetjük, hogy a fényezés vastagsága utal-e korábbi karosszériajavításra. Egy profi átvizsgálás során mindenképpen sor kerül a rétegvastagság-mérésre, így ha tehetjük, éljünk ezzel a lehetőséggel. Szintén árulkodó, ha egy-egy panel illesztésénél nem tökéletesen egyezik a fényezés minősége vagy színe, ha szimmetrikus elemeknél az egyik illesztés hézaga sokkal szűkebb vagy tágabb a másik oldalnál, ha valamelyik ajtó nehezen nyitható vagy csukható, illetve ha a motortérben, főleg a lökhárítókon deformált elemek láthatók.
5. Menjünk próbakörre!
A próbakör jelentőségét nem lehet elégszer hangsúlyozni, hiszen ebben a néhány percben rengeteg információt tudhatunk meg a jármű valós állapotáról. A próbaút során figyeljük a különböző zajokat, zörejeket, ellenőrizzük a motor működését (rángat vagy fullad-e?), a fékek állapotát (fog-e rendesen?), a kuplungot (nem magas-e a fogáspontja, vagy nem túl kemény-e?), valamint a kormányt (mennyire tekerhető könnyen és hangtalanul?). Ha ezekkel megvagyunk, bizonyosodjunk meg a fényszórók és irányjelzők, a műszerfal, a központi zár, a klíma és a fűtés állapotáról is, valamint menet közben ellenőrizzük a kipufogófüst színét – a túlságosan fehér és a kékes füst is hibára utalhat.
6. Mindig az állapot, és ne a kilométeróra alapján döntsünk!
Egyértelműen hibás gyakorlat, ha az autóról a kilométeróra állása, és nem az állapota alapján döntünk. Főként a régebbi modelleknél bevett szokás a kilométeróra visszatekerése – az új modellek esetén a központi nyilvántartási rendszerek ezt megnehezítik, hiszen ebben az esetben visszakövethető a módosítás. Gondoljunk bele, hogy mi mennyit vezettük az előző autónkat, és ne várjunk el irreálisan alacsony futásteljesítményt egy használtautótól – ha túl szép a kilométeróra állása ahhoz, hogy igaz legyen, valószínűleg nem is az.
7. Gondoljunk a fenntartási költségekre is!
Gyakori közhely, hogy az autót nemcsak megvásárolni kell, de fenntartani is, azonban fontos, hogy a fenntartási költségeket is alaposan átszámoljuk. Vásárlás előtt járjunk utána az átírás várható költségeinek , a kiszemelt típus szériahibáinak és a cserealkatrészek árainak: nem mindegy, hogy meghibásodás esetén mennyit kell kifizetnünk egy katalizátorra, a felnikre passzoló gumikra, esetleg egy vezérlés-, kuplung- vagy fékkészletre.
8. Vegyük szemügyre a védelmi rendszert!
Egy autó megtekintésekor nem elég csak az alapokat ellenőrizni: győződjünk meg arról, hogy a jármű felszereltsége, és azok állapota megfelel-e a hirdetésben feltüntetettnek! Ellenőrizzük az autó védelmi rendszerét, különös tekintettel a gyárinak meghirdetett riasztó és/vagy indításgátló eredetiségére – az utólag beépített védelmi rendszerek számos esetben nem megbízhatók. Ha az autóban riasztó vagy indításgátló (immobilizer) található, mindig kérjük el a kulcs azonosítókat (key code), a riasztóhoz tartozó hatástalanító kulcsot (ha van), vagy a rejtett kapcsoló helyét, a szervizkulcsokat, és a rablásgátló eszközt (zsebben hordható jeladó, amely leállítja az autót, ha eltávolodik az eszköztől). Ha ezek hiányoznak, fel kell készülnünk arra, hogy egy elektronikai hiba vagy a kulcs elhagyása esetén használhatatlanná válhat az újonnan vásárolt autónk.