• 2021. március 23.
Mikor nem elég a társasház biztosítása?
Egy társasházban joggal merül fel a kérdés, hogy vajon a társasház biztosítása fedezi-e a kárainkat, illetve feltétlenül szükséges-e önálló lakásbiztosítást kötnünk. Cikkünkben megválaszoljuk, hogy mire terjed ki a társasház biztosítás, és mikor nem elég, ha csak erre támaszkodunk!
Társasház biztosítás: mire terjed ki?
Ideális esetben egy társasház rendelkezik közös épületbiztosítással, így a különböző káresetek helyreállítását nem a ház tartalékaiból kell fedezni. Jó tudni azonban, hogy ezek a biztosítások jellemzően az épületszerkezetre, a közös használatú helyiségekre (lépcsőház, padlás), valamint egyes esetekben a falakra és a közművezetékekre terjednek ki. Mit jelent ez a gyakorlatban? Ha például egy kiadós esőt követően beázik a padlás, egy csőtörés miatt víz alá kerül a pince, vagy egy heves viharban megsérül a ház homlokzata, a társasház biztosítása általában fedezi a károkat. Ha a biztosítás a közös falakra is kiterjed, abban az esetben is számíthatunk kártérítésre, ha a falakban futó hálózatban (pl. elektromos vezetékek, vízhálózat) keletkezik kár. Szintén előfordulhat, hogy a társasház épületszerkezetének sérülése egy vagy több lakásban tesz kárt, például, ha egy lyukas ereszcsatorna beázáshoz vezet – jó hír, hogy ezekben az esetekben is támaszkodhatunk a társasház biztosítására.
Mikor nem elég a társasház biztosítás?
Vannak persze esetek, amikor sajnos nem számíthatunk kártérítésre akkor sem, ha a ház rendelkezik saját biztosítással. Ilyen a legtöbb ingóságot érintő káreset, például a közvetett villámkár, a betöréses lopás, a tűzkárok során megsemmisült értékek, vagy egy leolvadt fagyasztó okozta anyagi károk. Az épület közös biztosítása jellemzően nem terjed ki az úgynevezett épületfelszerelési tárgyakra, azaz az ablakokra és redőnyökre, amennyiben a kár rongálás, vagy vandalizmus során keletkezett. Elemi kár okozta sérülésre, törésre azonban e zekre is kiterjed a fedezet. Panelház esetén gondot okozhat a panelhézag-beázás is, amelyre gyakran nem nyújt fedezetet a társasház biztosítás. Fontos, hogy felkészüljünk ezekre a helyzetekre is, és ha társasházba költözünk – akár tulajdonosként, akár albérlőként – kössünk lakásbiztosítást legalább az ingóságainkra.
Honnan tudhatom, hogy kinek kell bejelentenem a kárt?
Amennyiben társasházi lakásunkra biztosítást kötnénk, semmi akadálya nincs annak, hogy mind az ingatlant, mind az ingóságot biztosítsuk, még abban az esetben sem, ha a társasház biztosítása az ingatlan egyes részeire is kiterjed. Fontos részlet azonban, hogy kár esetén hiába védi az ingatlant, vagy annak bizonyos részeit több biztosítás, praktikusabb egy szerződés terhére bejelenteni a kárt, hogy elkerüljük a felesleges adminisztrációs köröket. Természetesen, ha szeretnénk, lehetőség van arra is, hogy valamennyi biztosítónál bejelentjük a káreseményt, ebben az esetben azonban a biztosítók megosztva, a biztosítási összeg mértékéig rendezik a károkat – tehát nem számíthatunk arra, hogy több bejelentéssel a kártérítés összege is nőni fog. Ha nem rendelkezünk ingatlanbiztosítással, és az épületben keletkezett kár, első lépésben érdeklődjünk a közös képviseletnél, hogy az épület biztosítása fedezi-e az ilyen jellegű károkat, ha pedig igen, megkezdődhet a kárrendezés folyamata. Ingóságokat ért károk esetén egyszerű a dolgunk: ilyen esetben a saját lakásbiztosításunkra tudunk támaszkodni.
Bejelenthetem-e a kárt albérlőként?
Felmerülhet a kérdés, hogy amennyiben az ingatlant béreljük, van-e jogunk a társasház biztosítás terhére kárt bejelenteni. Ebben az esetben a káresetről célszerű a tulajdonost értesíteni, aki felveszi a kapcsolatot a közös képviselettel, vagy bejelenti az ingatlanban keletkezett kárt a saját biztosítójánál. Ne feledjük, hogy albérlőként is jogunk van lakásbiztosítást kötni a lakásban tárolt ingóságainkra, sőt, akár magára az ingatlanra is, így amennyiben a saját biztosítási szerződésünk fedezi a keletkezett károkat, természetesen bármikor bejelenthetjük azt önállóan is. Csakúgy, mint minden káreset bekövetkeztekor, ebben az esetben is érdemes értesíteni a főbérlőt, és jelezni neki, hogy a saját biztosításunk terhére már bejelentettük a kárt – így elkerülhetjük azt is, hogy ugyanazon káresetre több kártérítési eljárás induljon.